Oslo havn 1798 logo

Om Tidvis

Oslo havn 1798 er initiert og utført av Tidvis AS. Vi startet som et forskningsprosjekt som så på norsk handel på 1700-tallet, men har utviklet oss til et firma med mål om å formidle historie på nye måter og til et bredere publikum.

Oslo havn 1798 består av flere prosjekt som hver står alene, men som og bygger på hverandre. Disse har hatt følgende medarbeidere og støttespillere (fra siste til første del):

Tredje del: Vær og vegetasjon - før, nå og i fremtiden

(juni til oktober 2019)

I dette prosjektet ble det lagt til vegetasjon i bymiljøet, og også laget Paleethaven, samt at det ble utviklet værsystem som viser været dag til dag i 1798.

Historikere i prosjektet har vært Ragnhild Hutchison (prosjektleder), Amund Pedersen og Anne-Sofie Schjøtner Skaar. Designere i prosjektet har vært Martin Brattensborg og Tora Olsvold (3D-grafikk og spillteknologi) og Carl William Holm (spillprogrammering) og Thomas Sørlie Hansen (design, illustrasjon og web).

Stor takk rettes også til Elin Lundstad, Marte Holten Jørgensen, Knut Langeland og Kristina Bjureke for å dele sin fagliglige ekspertise.

Andre del: Interaktive Oslo havn 1798

(januar til mai 2019)

I dette prosjektet ble den digitale modellen Oslo havn 1798 gjort interaktiv, alså at det ble mulig å "gå rundt" i modellen som i et dataspill, samt at det ble lagt inn interiør i to hus og en stall.

Historikere i prosjektet er Ragnhild Hutchison (prosjektleder) og Amund Pedersen. Designere i prosjektet er Martin Brattensborg og Tora Olsvold (3D-grafikk og spillteknologi) og Thomas Sørlie Hansen (design, illustrasjon og web).

Første del

(januar til august 2018)

Dette var det første prosjektet i Oslo havn 1798-prosjektet. Her ble det hentet inn og bearbeidet kildemateriale som fortalte om bygg og bymiljø, det ble utviklet kunnskapssystem for å overføre den historiske informasjonen til 3D grafikk, det ble laget 3D-modeller som gjenskapte visuelt området fra dagens Opera til degens Børs, og opp til dagens Fred Olsens gate, inkludert dagens Jernbanetorg. Det ble også lagd en modell av Oslo domkirke.

Historikere i prosjektet er Ragnhild Hutchison (prosjektleder), Amund Pedersen og Henrik Thommesen. Designere i prosjektet er Mats Jørgensen, Anders Hereng Hansen (3D og animasjon) og Thomas Sørlie Hansen (design, illustrasjon og web).


Vi takker

Linken Apall-Olsen, Kjetil Raaen, Ivar Kjellmo, Trygve Bjellvåg, Gøran Ryden, Gaute Gunleiksrud, Nils Andersen, Petter Bøckman, Halvor Guttu, Chris Nyborg, John Dag Hutchison, Per Norseng, Geir Thomas Risåsen, Lars Emil Hansen, Lars Roede, Hans Olav Gorset, Gry Haugholt, Stian Green, Kim Andre Sandum Thorsrud, Vegar Svenning, Knut Sprauten, Nina Denny Ness, Johanne Bergkvist, Øystein Eide, Jenny Ann Flø, Tori Falck, Kari Telste, Synne Stavheim, Svein Warberg, Geir Sagberg, Joe Censored Games, Adriane Vinter.

Musikk er hentet fra Hans Olav Gorset og Ånon Egelands CD-innspilling «for Borgere og Bønder».

Prosjektet har også nyttet: CSharp Messenger Extended

AQUAS water shader:

Tree variety:
- All trees, bushes and most plants
CTS – Complete Terrain Shader:
- Terrain Pa

Unity:
- Viking village test scene
o Barrel
o Wood logs
o Wood half barrels
- Standard Assets
Manufactura rocks

Game textures: gametextures.com

Støtt prosjektet

Oslo havn 1798 utvikles av oss i Tidvis AS. Vi er alltid interessert i din tilbakemelding, enten det er ønsker, ris eller ros, til post@tidvis.no.

Dersom du ønsker å hjelpe oss med en donasjon garanterer vi at alt vi får inn går til å utvikle og utvide Oslo havn 1798. Alt av modeller og innhold legges ut på cc-by-sa-lisens og deles med fellesskapet i form av nedlastbare filer fra Sketchfab, Github og andre steder, så det også kan utvikles, brukes og bearbeides av andre. Tidvis er dessuten et ideelt AS og vil derfor ikke ta ut utbytte. Alt blir brukt til prosjektarbeid.

Du finner oss på Vipps. Alternativt kan du benytte denne Paypal-knappen: